Van klein handwerkbedrijf tot industriële productie
Midden in de naderende periode van de wereldwijde economische crisis opende de 21-jarige Eduard Dressler in april 1929 een kleermakerij voor herenkostuums in Großostheim aan de Beierse Main. De opgeleide kleermaker zag zijn toekomst duidelijk voor zich: elke man zou een pak moeten kunnen dragen waarvan de kwaliteit overeenkomt met het hoogste niveau maatwerk. Aanvankelijk werd alles traditioneel met de hand op bestelling gemaakt voor klanten, maar Eduard Dressler zag de toekomst in industriële productie.
Het succes liet niet lang op zich wachten, met bescheidenheid en een solide zakelijk inzicht breidde hij de productie voortdurend uit in Großostheim, het toenmalige centrum van de Duitse kledingindustrie.
Vol passie en creativiteit combineerde Eduard Dressler stap voor stap klassiek maatwerk met nieuwe methoden van industriële afwerking. Zelfs in die vroege dagen stond hij erop zijn eigen productiemethoden te ontwikkelen, waarbij hij veel traditionele technieken aanpaste aan industriële processen. Het succes was groot.
Een uitspraak van Dressler: ‘De machine vervangt het vakmanschap niet. Samen met de machine wordt vakmanschap bereikt.’
Het resultaat was een product van de hoogste kwaliteit, dat zich toen al onderscheidde van zijn concurrenten. Door de innovatieve productiemethoden kon hij kleding ontwikkelen die een unieke pasvorm en comfort bood. Deze productfilosofie is tot op de dag van vandaag hetzelfde gebleven.
Na de oorlog begon begon de echte groei. Vanwege het toenemende aantal bestellingen moest de fabriek van het bedrijf in 1951 worden uitgebreid. Het huisvestte de administratie, verzendafdeling, persfaciliteiten en montage- en inspectieruimtes van het bedrijf. Het bedrijf is in fasen succesvol uitgebreid.
Eduard Dressler vond jonge mensen opleiden erg belangrijk. Daarom creëerde het bedrijf een eigen werkplaats om de volgende generatie gekwalificeerde vakmensen op te leiden. Over het algemeen was het welzijn van de werknemers van het bedrijf een prioriteit en werden er een keuken en eetkamer toegevoegd aan de fabriek, samen met een “cafetaria” met elke dag een ander menu. Eduard Dressler liep meerdere keren per dag door het bedrijf, waardoor hij de medewerkers van advies en hulp kon voorzien. Als een van de grootste werkgevers in Großostheim en omgeving heeft Eduard Dressler bijgedragen aan de economische groei van de regio, niet in de laatste plaats vanwege zijn aanzienlijke maatschappelijke betrokkenheid.
Hij was altijd gepassioneerd over zijn producten. Tweemaal per dag bezocht hij de productieruimtes van het bedrijf om de afgewerkte pakken te inspecteren. In 1960, tijdens de economische bloeiperiode van Duitsland, werden de productiefaciliteiten van het bedrijf uitgebreid met montage- en snijafdelingen in Stadtlauringen, een stad in de buurt van Schweinfurt en de grens met Oost-Duitsland. Daarmee begon het bedrijf zich te specialiseren in herenkleding op maat. De naam “DRESSLER” werd zo bekend in de branche dat het bedrijf begon met het exporteren van kledingstukken naar Centraal-Europa.
De volgende generatie
In 1969 trad Eduards 24-jarige zoon Heinz toe tot het bedrijf en introduceerde veel nieuwe mode ideeën. De gekwalificeerde bedrijfsbeheerder had een van de meest geavanceerde computersystemen geïnstalleerd, verfijnde de productietechnologieën en -processen en ontwikkelde een stijlvolle collectie. Hij breidde de marketingactiviteiten van het bedrijf uit, met de nadruk op het merk DRESSLER om het internationale profiel van het bedrijf te vergroten.
“We maken kleding die de kwaliteit heeft van op maat gemaakte kleding, maar die de drager een aangename bewegingsvrijheid geeft dankzij de eigentijdse en relaxte pasvorm.”
Naast kwaliteit lag de focus ook steeds meer op comfort, vrijetijdskleding kwam namelijk steeds meer op. De pakken werden exclusief in Duitsland op maat gemaakt van lichte en soepele materialen. In 1977 had het bedrijf 750 mensen in dienst.
Het begin van een nieuw tijdperk
Eduard Dressler stierf op 14 augustus 1981 op 73-jarige leeftijd. Zijn zoon Heinz nam de rol van algemeen directeur op zich, vastbesloten het bedrijf te blijven leiden zoals zijn vader had gedaan.
Eind jaren tachtig ontwikkelde DRESSLER zich tot het merk EDUARD DRESSLER, waardoor de nationale en internationale bekendheid toenam. Het bedrijf leverde inmiddels aan ongeveer 850 kledingretailers in binnen- en buitenland. Een andere succesfactor was de levering van op maat gemaakte bestellingen en artikelen – zelfs als de lichaamsmaten aanzienlijk afwijken van de norm.
In de jaren negentig bleef Heinz Dressler zich verantwoordelijk voelen tegenover zijn werknemers om zich aan zijn belofte te houden om het bedrijf te blijven leiden zoals zijn vader dat had gedaan. Hij besloot, ondanks de hogere arbeidskosten, de producten uitsluitend in Duitsland te blijven produceren. Pas in 2002 werd de productie uitgebreid naar het buitenland.
Zelfs in een tijdperk van geglobaliseerde processen wordt elk item secuur nagekeken om er zeker van te zijn dat ze aan de Duitse kwaliteitsnormen voldoen. De producten worden constant gecontroleerd op kwaliteit, daarna volgt er nog een volledige eindcontrole in Großostheim. In zoverre is er niets veranderd, zelfs vandaag niet.